Waar moet een promotiefilmpje aan voldoen?

Wie online actief is, moet een promotiefilm laten maken zeker overwegen. Maar… film opnames laten maken en bewerken is duur. Ben je een beginnend ondernemer, of heb je een klein bedrijfje (bijvoorbeeld als ZZP-er), dan is een professioneel filmproductiebedrijf inschakelen niet altijd de beste keuze. Investeren kost geld, al zeggen we dat zelf. Als je dat geld nog niet beschikbaar hebt, kun je het beter wat kleinschaliger aanpakken. Waarom begin je niet met het maken van je eigen promotievideo's? Wil je inspiratie opdoen en beter worden in filmen? Volg dan de cursus filmen met je smartphone en wordt een grootmeester in film.

Kracht van een promotiefilm


Er zijn verschillende reden om een promotiefilm te laten maken. Degelijkheid uitstralen? Je doet het met een krachtige promotiefilm. In een digitale omgeving geldt de promotiefilm als paradepaardje – en visitekaartje – van je campagne. Mensen kennis laten maken met je bedrijf? Je doet het met video. De film heeft een belangrijke, centrale plaats op je website, maar deel je natuurlijk ook via sociale media kanalen. Videocontent is een verrijking van elk kanaal. Denk aan de meerwaarde van een YouTube kanaal waarop je een groot publiek kunt bereiken.

Hoe onderscheid je kwaliteit van ‘wanbeleid'?


Een goede promotiefilm moet aan verschillende eisen voldoen. Allereerst moeten de visuals mooi zijn en tot de verbeelding spreken. Zaken als beeld, geluid en montage dienen van de bovenste plank te zijn. Wat je ook in beeld brengt, zorg ervoor dat de beelden dynamisch zijn en dat er goed vaart in zit. Een trage promotiefilm is wat we een 'wegzapper' noemen. Daar zit niemand op te wachten. Een onprofessioneel ogende en langzame promotiefilm werkt averechts. Dat is 'Loden Loekie' materiaal. Een kwaliteitsfilm is compact en houdt de vaart er goed in. De videoboodschap is persoonlijk en inspirerend. Elk beeld voegt iets toe.

Een visuele uitnodiging


Je kunt een promotiefilmpje zien als visuele uitnodiging: een open deur tot een warm hart. Vergeet ook niet een call to action toe te voegen. Hiermee maak je impliciet of expliciet duidelijk wat je van de kijker probeert te bereiken, bijvoorbeeld verder rondkijken op de video. Een algemene promotiefilm is als een welkomstloket bij een groot evenement: je wordt er vriendelijk welkom geheten, krijgt een drankje en wordt doorverwezen naar waar je moet zijn.

Welke promotiefilms vallen in de smaak


Er zijn verschillende promotiefilms die sterk in de smaak vallen bij je publiek, dan zijn onder meer de persoonlijke videoboodschappen – van jou tot de klant of klanten, achter de schermen video's (waarin je laat zien hoe het er bij jouw bedrijf aan toegaat), uitlegvideo's (waarin je uitleg geeft over iets) en natuurlijk klant testimonials: jouw verhaal vanuit de ogen van de klant.